Oldalak

2014. június 1., vasárnap

Öko mosás és rendszerezési tippek


Tudom, furcsa egy ilyen témáról olvasni egy 23 éves lánytól, nem akarok senkit sem kioktatni, de főként azoknak érdemes elolvasni ezt a bejegyzésemet, akik kezdő háziasszonyok, mint amilyen én is vagyok. Ami még furcsább lehet, főleg azoknak akik ismernek, hogy egyáltalán ilyenekről írok, hiszen köztudott, hogy nem vagyok egy Hamupipőke tip-top kisasszony, sőt... Mégis, most megérett bennem ez a dolog, és ha másért nem is, legalább a környezetem miatt, a Föld egészségéért, vagy azért, hogy a pénztárcámat kíméljem, most már így járok el minden mosásnál, takarításnál.
Pár hete kezdtem neki, néztem utána az öko mosásnak-takarításnak, méghozzá azért, mert nagyon zavart, hogy nem találok megfelelő öblítőt(nagyon erős illatanyaga van mindegyiknek és már rosszul vagyok mindtől) minden alkalommal más és más öblítőt is kipróbáltam, de egyik sem jött be. A másik oka, hogy nagyon drága mosószereket vettem eddig, naiv módon bedőlve a reklámoknak. Úgy hogy elegem lett, és először az öblítővel kapcsolatban keresgéltem a neten(mert pont elfogyott), hogy mit lehet használni helyette. 

Egyszer, még talán tavaly volt a Nők Lapjában egy cikk az öko mosásról, amit Öko Anyu írt, hogyan főzzünk folyékony mosószert. Nagyon költséghatékony, rendkívül jól tisztít és bárki elkészítheti otthon, nem lehet elrontani (persze mint mindig Kati ezt is elrontotta elsőre... sikerült ott felejtenem a gázon és gyönyörűen odakozmált)
RECEPT:
  • 5dkg reszelt mosószappan 
  • 3liter mentes ásványvíz
Feltesszük főni takarék lángon 1,5 órára, majd botmixerrel "átturmixoljuk". KÉSZ.
Az ásványvizes palackokba visszatöltjük.

 Mosószer mellett használhatunk mosódiót, mosószódát, fehérítésnek pedig bóraxot, vagy szódabikarbónát
Öblítéshez én 1dl ecetet töltök az öblítő rekeszbe és belecseppentek 10-15csepp 100%-os illóolajat. Elvileg az ecet vonzza a koszt, így még inkább tisztább lesznek a ruhák, ráadásul vízkőoldó, de még a kemény vizet is meglágyítja! Fantasztikus! :)

Ha készen van a mosás, akkor jöhetne a teregetés. De hogy ne kelljen vasalni a ruhákat "előkezeljük" szépen. A második anyukámtól, Zsuzsitól tanultam ezt a technikát, hogy teregetés előtt összehajtja a ruhákat, kisimogatja a gyűrődéseket, és hagyja pihenni egy kicsit. Én egy éjszakát simán hagyom összehajtva, majd reggel teregetem csak ki. Nem gyűrött egy kicsit sem utána! Nagyon szupi módszer! :)

Mikor megszáradt összehajtjuk, rendszerezzük a szekrényben. Igen, RENDSZEREZZÜK! Nagyon jó hajtogatási technikát találtam neten(furcsa, de tényleg van ilyen videó, amiben megmutatják, hogy kell hajtogatni :D ugyanis nem mindegy!), amivel bugyikat, zoknikat pólókat fantasztikus módon lehet rendszerezni! Nálunk például zokni-bugyi-alsógatya csak be van "hányva" egy dobozba, hogy ne kallódjanak el túlzottan. De azért van, hogy elkallódik, és csak a féllábunkra van zokni.

Ez a videó azoknak jó, akik komódban vagy fiókos szekrényben tárolják a pólókat is.
>timg.googleusercontent.com/vi/nJAYRXjZoMY/0.jpg" height="266" width="320">

Itt azt mutatják meg hogy kell a bugyikat hajtogatni

Ez pedig az alsógatyáknak nagyon jó módszer!

Takarításról is essen néhány szó:
Amit érdemes használni, az ecet, citromsav, mosószóda, szódabikarbóna, bórax, alkohol, mosószappan, illóolaj

Az ecet folttisztító, szivacsot átitatva kell átdörzsölni a foltos ruhadarabot.Télen pedig a felsózott utakról felverődött sarat lehet nagyon jól letakarítani a csizmáról, nadrágról. Szőnyegtisztító, távol tartja az atkákat, molylepkéket, de a színét is felfrissíti. Ablaktisztításhoz is használhatjuk, citrom illóolajjal elkeverve, permetezőbe töltve. Nem utolsó sorban öblítőnek is nagyon jól funkcionál
Citromsav vízkőoldásra nagyon jó, wc tisztításra.
A mosószóda több funkciós szer, zsíroldó, vízlágyító. Akár hígítva mosogatáshoz is használható, egyébként pedig mosógépbe használom leggyakrabban mosószerként.
Szódabikarbónát ecettel használva dugulás esetén is használhatjuk, de az odaégett edényekről is leszedi a kormot, koszt.
Bóraxot kádfehérítésre, fehérítésre használjuk.
Alkohol: Ablaktisztításra: fél liter víz+(citrom illóolaj)+1 ek citromsav+alkohol. Ha csak illóolajjal használjuk akkor légfrissítőnek, ruha permetezésre-illatosítására jó.
Mosószappan: felmosáshoz, mosogatáshoz, mosáshoz lehet használni. Mosogatószer hozzávalói: 4, 5 evőkanál (olcsó) szappanreszelék, 2,5 dl mosószóda, 2,5-3 liter melegvíz.

Nagyjából ennyi, amit összetudtam szedni az öko mosásról-takarításról-rendszerezésről. Azért még a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatban van még mit tanulni, begyakorolni, de majd annak eljön az ideje, majd azt is tökélyre fejlesztem! 
Az oldalak amiket felkerestem az információk kiegészítésére:
http://www.rendteremto.hu/%C2%B0blog/fehernemu-hatogatas/
http://www.zoldhaz.info/%C3%B6kotiszt%C3%ADt%C3%A1s
http://www.nlcafe.hu/eletmod/20130813/okoanyu--folyekony-mososzer-csinald-magad/
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...